La thèse de Marco Tognon – intitulée “Commande et Planification de Mouvement pour des Robots Aériens en Interaction Physique avec leur Environnement: Théorie et Applications” – a été développée au sein de l’équipe RIS, sous la supervision d’Antonio Franchi et Juan Cortés, et dans le cadre du projet AEROARMS EU H2020.
Elle consiste plus particulièrement en la conception de nouvelles méthodes de commande et de planification de mouvement pour les robots aériens. En effet, de nos jours, les véhicules aériens autonomes sont de plus en plus utilisés dans de nombreux domaines d’application, mais le plus souvent cantonnés à l’acquisition de données sur l’environnement. Le défi majeur dans le domaine de l’interaction physique aérienne est donc d’exploiter entièrement les capacités des robots aériens pour qu’ils puissent réellement interagir avec l’environnement (par exemple avec un échange de forces pour pousser, tirer et manipuler des objets).

Pour en savoir plus: Equipe Robotique et interactions – RIS / Consultez la thèse de Marco Tognon (https://hal.archives-ouvertes.fr/LAAS-TEL/tel-0

English version :

The 21st of May, Marco Tognon has been awarded the 2019 Prix Aerospace Valley for the best PhD thesis in the field of aeronautics, space, and embedded systems. The award has been announced and bestowed at Arcachon, during the 14th forum of the Aerospace Valley members. Aerospace Valley is the first aeronautic and space cluster in Europe.

The PhD thesis of Marco Tognon – entitled “Theory and Applications for Control and Motion Planning for Aerial Robots in Physical Interaction with particular focus on Tethered Aerial Vehicles” – has been developed at LAAS- CNRS, in the team RIS, under the supervision of Antonio Franchi and Juan Cortés in the context of the AEROARMS EU H2020 project. In particular, the thesis consists in the design of new control and motion planning methods for aerial robots. The applications of aerial vehicles grow every day both in number and typology. However, these are commonly limited to the perception of the environment without any contact or physical interaction. The challenge in the aerial physical interaction domain is the full exploitation of the aerial robot capabilities in order to make them able to interact with the environment (e.g., exchanging forces to push, pull and manipulate objects). The thesis of Marco Tognon provides new methodological and experimental results that will help to fill this important technological gap in such interdisciplinary domain that stands across robotics and aerospace/aeronautics.

For more details: Team Robotic and InteractionS – RIS / See Marco Tognon’s thesis. (https://hal.archives-ouvertes.fr/LAAS-TEL/tel-02003048)